L’Hospital Universitari Son Espases ha presentat avui el programa PROM (de patient-reported outcome measures o ‘resultats reportats pels pacients’), una iniciativa pionera que transforma la manera de fer medicina perquè posa el focus en el seguiment continuat del pacient després de l’alta hospitalària. Els PROM són un reflex de la medicina del futur, d’un sistema sanitari més humà, participatiu i centrat en les persones, que entén que la recuperació no s’acaba quan el pacient surt de l’hospital.
«Un PROM és una eina que recull de manera sistemàtica la percepció del pacient sobre la seva salut, el tractament que ha rebut i la seva qualitat de vida», ha explicat Luis Alegre, coordinador d’Innovació i Projectes de Son Espases. «No pot ser que donem d’alta un pacient i que mesos després ens el trobem amb seqüeles greus o problemes emocionals sense que ningú els hi hagi detectat. El programa PROM ens ajuda a evitar això, perquè fa que la medicina continuï més enllà de les parets de l’hospital i posa el pacient al centre de l’atenció sanitària», ha afegit explicant que en 2 anys i mig hi ha PROMs per a 12 patologies diferents que incloent uns 3.700 pacients.
Actualment, Son Espases ja aplica altres programes PROM en una desena de malalties, entre les quals figuren patologies neurològiques, oncològiques i cròniques. El sistema consisteix en una sèrie de qüestionaris validats que els pacients responen periòdicament, i gràcies a aquests els professionals sanitaris poden detectar canvis en el seu estat de salut, ajustar-los els tractaments i oferir-los suport emocional o funcional en cas que n’hagin de menester.
La doctora Raquel Delgado, neuròloga i impulsora del PROM per als pacients que han patit un ictus, ha destacat la importància d’aplicar-lo a aquesta malaltia perquè «té un impacte funcional i emocional elevat. A les Illes Balears, els casos han augmentat més del 40 % en els darrers dos anys, i hem passat de 561 casos confirmats el 2021 gairebé un miler el 2024. Aquest increment ens obliga a millorar el seguiment i la personalització de l’atenció i el PROM ens ho permet».
Des de Rehacer, l’Associació per a la Rehabilitació d’Accidentats Cerebrals de les Balears, la neuropsicòloga Maria Planas que ha estat contractada gràcies a la col·laboració de la Fundació La Caixa i el programa 0,7 del Govern ha posat en relleu l’aspecte de la salut mental: «Entre el 30 % i el 50 % de les persones que han patit un ictus desenvolupen depressió, i en més del 50 % dels casos no es diagnostica ni es tracta adequadament. Això n’afecta greument la qualitat de vida i la capacitat de recuperació. El PROM ens permet detectar aquests casos i intervenir-hi abans que sigui massa tard».
Durant la presentació, dos pacients que han participat en el programa han compartit la seva experiència. Han explicat que el seguiment posthospitalari els ha ajudat a sentir-se escoltats, a detectar problemes emocionals que no havien identificat i a rebre suport personalitzat per millorar el seu procés de recuperació.
Amb aquesta iniciativa, Son Espases fa una passa endavant cap a una medicina més humana, eficient i centrada en les necessitats reals dels pacients.
En transporte público:
EMT: Líneas 6, 20, 29, 33, 34, 36, 39
En coche:
. Por Carrer d'Aragó/Ma-13A y Ma-20
Bicipalma
https://www.bicipalma.com/es/palma/
Descargar díptico: "Cómo llegar a Son Espases"
De lunes a viernes 8h - 20h
En transporte público:
En coche: